JC – FRÅGOR OCH SVAR

Advokatfirman Carler får in många frågor med anledning av JC Sverige AB:s konkurs. Vi har sammanställt de vanligaste frågorna och svaren nedan. Det snabbaste sättet att få svar på din fråga är att kontrollera om din fråga besvaras nedan innan du kontaktar oss.

 

Vi kommer att uppdatera denna information löpande med ytterligare frågor och svar.

 

 

Tar ni fortfarande emot presentkort eller tillgodokvitton?

Svar: Nej, presentkort och tillgodokvitton kan inte längre användas i JC:s butiker.

Du kan framställa krav till konkursboet om att få tillbaka dina pengar. Kravet kommer enligt lag att behandlas som en oprioriterad fordran. Chansen att få tillbaka delar av en oprioriterad fordran är ofta mycket begränsad. Maila in dina anspråk till jc.kund@carler.se tillsammans med kopia på tillgodokvitto respektive kvitto på inköpt presentkort. Skriv även namn och fullständig adress i mailet.

Konsumentverket har även viss information om presentkort och tillgodokvitton i konkurs för konsumenter här.

 

Vad gäller under konkursutförsäljningen?

Svar: Under konkursutförsäljningen erbjuder vi inte öppet köp, bytesrätt eller någon garanti. Vi erbjuder inte heller uppläggning av kläder.

 

Vilka butiker är öppna?

 Svar: De öppna butikerna och öppettider till dessa anges på https://www.carler.se/jc-butiker-oppettider/. Notera att butiker kan stängas med mycket kort eller ingen förvarning. Butiker som inte anges i listan stängdes innan konkursutbrottet och håller alltså inte öppet.

 

Vilken rabatt gäller under konkursutförsäljningen?

 Svar: Under konkursutförsäljningen erbjuds följande rabatter:

50% rabatt på allt t.o.m. den 14 maj.

75% rabatt på allt fr.o.m. den 15 maj t.o.m. den 19 maj.

90% rabatt på allt fr.o.m. den 20 maj t.o.m. den 21 maj.

Vid eventuell försäljning av inventarier gäller det pris som anges i respektive butik, ingen extra rabatt gäller på inventarier.

 

Säljer ni butiksinventarierna, såsom symaskiner och inredning?

Svar: Under utförsäljningens gång kommer vi eventuellt att sälja inventarier, inredning och symaskiner. I så fall kommer de inventarier som är till salu att prismärkas direkt i butikerna. Vi kan ännu inte svara på från vilket datum det kan komma att vara möjligt att köpa inventarier. Vår avsikt är att uppdatera informationen här när beslut har fattats angående en eventuell utförsäljning av inventarier.

 

Vad gäller för garanti och reklamationer från innan konkursutbrottet?

 Svar: Garanti och reklamationer från innan konkursutbrottet den 25 april accepteras inte i JC:s butiker. För reklamationer av felaktiga produkter kan du försöka vända dig direkt till tillverkaren av den felaktiga produkten. Du kan också framställa krav direkt till konkursboet, som kommer att behandla godtagbara garanti- och reklamationsärenden som oprioriterade fordringar enligt lag. Chansen att få tillbaka delar av en oprioriterad fordran är ofta mycket begränsad. Maila in dina anspråk till jc.kund@carler.se tillsammans med kvitto på inköpt produkt och fotografier på felet som ligger till grund för reklamationen. Skriv även namn och fullständig adress i mailet.

 

Jag har gjort ett onlineköp men inte fått min vara eller returnerat en vara köpt online men inte fått tillbaka mina pengar. Vad gäller?

Svar: Onlineförsäljningen stängdes ner innan konkursutbrottet. Om du har ett krav, ex. att du har betalat en vara som du inte har fått eller skickat tillbaka en vara men inte fått en återbetalning, så kan du framställa krav till konkursboet om att få tillbaka dina pengar. Kravet kommer enligt lag att behandlas som en oprioriterad fordran. Chansen att få tillbaka delar av en oprioriterad fordran är ofta mycket begränsad. Maila in dina anspråk till jc.kund@carler.se tillsammans med kvitto på köpet och kvitto på att varan har returnerats. Skriv även namn och fullständig adress i mailet.

 

Var kommer Crocker att säljas efter att butikerna stängs och vad händer med butikerna?

 Svar: Vi kan inte ge ett svar på detta i dagsläget. Vi gör vårt yttersta för att Crocker ska fortsätta säljas och butikerna ska drivas vidare på något sätt. Gå gärna in på www.carler.se/nyheter där vi har som målsättning att publicera information.

 

Vad gäller för mig som konsument i samband med JC:s konkurs?

 Svar: Det beror på vilka krav du har gentemot JC, exempelvis om det rör sig om ett garantiärende eller ett outnyttjat presentkort. Konsumentverket har viss information om JC:s konkurs på följande länk:

https://www.hallakonsument.se/aktuellt/2019/kladkedjan-jc-har-gatt-i-konkurs—har-ar-dina-rattigheter/

 

Advokatfirman Carler