Aktuellt

Thernlunds – Frågor och svar

Med anledning av Thernlunds Modehus AB:s konkurs kontaktas konkursförvaltningen nu av ett stort antal kunder som har frågor som rör konkursen. Vi har sammanställt de vanligast förekommande frågorna och svaren nedan. Det snabbaste sättet att få svar på din fråga är att kontrollera om din fråga besvarats nedan innan du kontaktar oss.

Tar ni fortfarande emot presentkort eller tillgodokvitton?

Svar: Nej, presentkort och tillgodokvitton som inhandlats före konkursutbrottet kan inte längre användas i Thernlunds butiker.

Du kan framställa krav till konkursboet om att få tillbaka dina pengar. Kravet kommer enligt lag att behandlas som en oprioriterad fordran. Möjligheterna för att få tillbaka delar av en oprioriterad fordran i konkurs är ofta mycket begränsad. Maila in dina anspråk till [email protected] tillsammans med kopia på tillgodokvitto respektive kvitto på inköpt presentkort och/eller presentkortsnummer. Skriv även namn och fullständig adress i mailet.

Eventuella presentkort som sålts efter konkursutbrottet, den 27 december 2019 kl. 16:44, kan användas föra att handla i Thernlunds butiker under utförsäljningen.

Vad gäller under konkursutförsäljningen?

Svar: Under konkursutförsäljningen erbjuder vi inte öppet köp, bytesrätt eller någon garanti.

Vilka butiker är öppna?

Svar: De öppna butikerna är för närvarande butiken i Nacka Forum, Bromma Blocks, Sollentuna Centrum, Lidingö Herr, Täby C, Mall of Scandinavia och Stockholm Globen. Butikerna har öppet i enlighet med vanliga öppettider.

Notera att butiker kan stängas med mycket kort eller ingen förvarning. Butiker som inte anges i listan stängdes före eller i anslutning till konkursutbrottet och håller alltså inte öppet.

Vad gäller för garanti och reklamationer från innan konkursutbrottet?

Svar: Garanti och reklamationer avseende köp gjorda före konkursutbrottet den 27 december 2019 accepteras inte i Thernlunds butiker. För reklamationer av felaktiga produkter kan du försöka vända dig direkt till tillverkaren av den felaktiga produkten med stöd av 46 § konsumenttjänstlagen. Du kan också framställa krav direkt till konkursboet och bevaka en fordran i konkursen. Godtagbara garanti- och reklamationsärenden behandlas i konkursen som oprioriterade fordringar enligt lag. Chansen att få tillbaka delar av en oprioriterad fordran är ofta mycket begränsad. Maila in dina anspråk till [email protected] tillsammans med kvitto på inköpt produkt och fotografier på felet som ligger till grund för reklamationen. Skriv även namn och fullständig adress i mailet.

Jag har gjort ett onlineköp men inte fått min vara eller returnerat en vara köpt online men inte fått tillbaka mina pengar. Vad gäller?

Svar: Onlineförsäljningen stängdes ner kort tid efter konkursutbrottet.

För ordrar levererade från Thernlunds till och med 27/12 och tidigare får vi tyvärr inte erbjuda bytes- eller returmöjlighet, med anledning av konkursen.

För ordrar levererade från Thernlunds efter den 27/12, dvs. efter konkursutbrottet ges konsumenten rätt enligt lagen om distansavtal, dvs. öppet köp och bytesrätt i 14 dagar.

Om du har ett krav, ex. att du har betalat en vara som du inte har fått eller skickat tillbaka en vara men inte fått en återbetalning, så kan du framställa krav till konkursboet om att få tillbaka dina pengar. Kravet kommer enligt lag att behandlas som en oprioriterad fordran i konkursen.

Chansen att få tillbaka delar av en oprioriterad fordran är ofta mycket begränsad. Maila in dina anspråk till [email protected] tillsammans med kvitto på köpet/orderbekräftelse och kvitto på att varan som har returnerats. Skriv även namn och fullständig adress i mailet.

 

Konkursförvaltningen för Thernlunds Modehus AB

Advokatfirman Carler